Träning

Yoga på intuition

När jag bara har en liten stund på mig att yoga brukar jag köra ganska mycket på känsla. Låta kroppen bestämma vad den vill ha.

Ofta blir det i stort sett samma övningar, med lite variation beroende på hur trött jag är, både i huvud och kropp. Inte särskilt enligt boken heller, men det passar för mig.

Just nu ser mitt lilla favoritpass ut så här:

  • Någon minuts sittande för att tona in och komma ner i varv
  • Fjärilen
  • Enbent sittande framåtböjning 
  • Sittande framåtfällning
  • Sittande ryggvridning
  • Kobra
  • Barnets position
  • Död mans position
  • Kort andningsövning eller meditation

Det här är det som känts bra senaste veckorna. Lite roligt då när jag läste i Yoga Journal att just dessa övningar rekommenderas dels för rygg- och nackproblem (hej nystrålad småbarnsmamma!) och att de även rekommenderas enligt ayurveda för att åtgärda obalans mellan doshorna för den typ som jag är… Sammanträffande, eller bara en makalös yogisk intuition?! 

Varsågoda, hursomhelst, nu har ni ett bra pass för rygg, nacke och ayurvedisk pitta-balans!

0

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply
    bureborn
    23 augusti, 2016 at 21:38

    De låter så skönt och nyttigt! Även om jag inte kan se en enda rörelse framför mig. Yogaordförrådet är en aning begränsat… 🙂

  • Reply
    Rund är också en form!
    23 augusti, 2016 at 22:08

    Sköna övningar.
    Personligen är nog ryggrotationer lite av en favorit. 🙂

  • Reply
    Favoriter jag återvänder till | Lite Längre
    7 november, 2016 at 22:21

    […] När det gäller yogan har jag flera favoriter, lite beroende på om jag är stressad och behöver varva ner men ändå sträcka ut, eller om jag vill göra något mer fysiskt och även på så sätt få mental utmaning. När jag yogar gör jag det ofta på intuition, särskilt när jag behöver något nedvarvande. […]

  • Leave a Reply