Träning

Tar tag i mammamagen

Ja, inte bokstavligt alltså, för mycket finns det inte att ta tag i. Utan mer i bemärkelsen skärpning i gravidrehabiliteringen. Jag har inte brytt mig så mycket om det under de tuffare delarna av behandlingen, men nu när jag orkar röra på mig lite mer igen så märker jag att bålstabiliteten är eftersatt.

Ländryggen protesterar lite om jag bär mycket. Magen likaså, och tyvärr även bäckenbotten i vissa lägen. Trots att knipen ändå är det jag prioriterat.

Men när man inte brytt sig om hållningen och bärställningarna och aktiveringarna, utan sitter som en hösäck i soffan med bebis i famnen och ser ut som en övermogen banan när man bär treåringen, då är det inte så konstigt att man inte känner sig så #stabilochstolt

Igår tog jag tag i användandet av MammaMage-appen igen och fick faktiskt kämpa en del för att klara av att fortsätta på samma nivå där jag slutade i början av april. Men muskelminnet och -kontakten finns där, det är ”bara” styrkan och uthålligheten som halkat efter. 

Är så glad att den där appen finns! Önskar nog bara egentligen att den bytte namn, och därmed kunde hjälpa ännu fler, för jag hade haft stor nytta av den även innan jag blev mamma, och framförallt under tiden jag var gravid första gången! För det är ändå stor skillnad i hur bra kontroll jag har den här gången, trots muskler på efterkälken… Kanske borde den hetat StarkMage. Eller Hållningshjälpen? Eller Stabilitetsbyggaren? Inte så säljande kanske, i och för sig. Inte i närheten av så säljande som det är att locka nyblivna mammor som hetsas från alla möjliga håll att komma ”tillbaks” i form efter barnafödandet… Menar dock inte att just de som ligger bakom MammaMage hetsar, för det gör de verkligen inte, men namnet slår nog an hos de som är lätthetsade.

Hur som helst, skärpning med magaktivering alltså (för att orka vardagen, inte för något mål om en platt mage!). Inte glömma att knipa, komma ihåg att stretcha korta bröstmuskler (av att bära bebis – lättare att stretcha nu när Alien-slangen är borta!), tänka på sänkta skulderblad och allmänt tänka på att tänka på hållningen! Undrar om cellgiftshjärnan klarar det?!

0

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Ingmarie
    2 juni, 2016 at 22:35

    Jag minns när du skrev om den förra gången och jag reagerade precis som du. Alla borde ju ha nytta av den!
    Och ja, din cellgiftshjärna klarar det. kanske inte hela tiden men tillräckligt. 🙂 Kom ihåg att lite och ofta (oftast) är bättre än sällan och mycket. KRAM

    • Reply
      Malin - Lite Längre
      5 juni, 2016 at 09:54

      Precis! Och cellgiftshjärnan borde ju även den bli bättre av träning i lagom dos…

  • Reply
    Kari
    3 juni, 2016 at 23:05

    Jag laddade ned appen (vilket är ganska stort för mig!) när jag rehabbade som mest men tröttnade på att man inte kan skippa nivåerna. Jag hade redan kört ganska mycket grundläggande magstyrka och tyckte att det var för lätt. De tuffare nivåerna är säkert jättebra men jag hade inte tålamod att komma dit. Jag gillar verkligen Voxnerud och har ett par av hennes böcker hemma också.

    • Reply
      Malin - Lite Längre
      5 juni, 2016 at 09:57

      Jo, är man redan hyfsat stark är det nog för lätt. Fast det ska ju vara lätt också. På sätt och vis. För att inte överkompensera med ”fel” muskler.

    Leave a Reply