Träning

Meditera mera

Nu när jag är förkyld blir det inte av att jag mediterar. Det är så svårt att få till harmonisk andning när man knappt får luft alls. För mig är andningen en central del av meditationen, så därför blir det  moment 22 på något sätt.

Däremot känner jag att jag skulle må bra av att meditera mera. Jag märker det på mitt humör om inte annat. Nu när jag yogat mindre pga gravidkrämpor blir det inte heller av lika naturligt i samband med det.

Meditation Dingzeyu Li unsplash

Rofylld meditation. Bildkälla: Unsplash.com (Dingzeyu Li)

Meditation behöver inte vara så svårt heller, eller flummigt. Man måste inte sitta i timtals, även om många kanske har den bilden av de som mediterar… Jag brukar ha som mål att meditera fem minuter, men oftast blir det betydligt längre för att jag går på känsla och sitter tills jag är ”klar”. Är tiden begränsad händer det att jag sätter en timer, för att inte behöva fundera på när tiden”är ute”.

Annars använder jag ofta andningen som tidtagning. Jag vet att jag andas fem-sex andetag per minut när jag är hyfsat avslappnad, så därför blir det lite som en meditation i meditationen att fokusera på andetagen och på så sätt ha väldigt bra koll på hur lång tid som förflutit.

Just att bara lägga händerna på magen, andas genom magen och fokusera på hur magen rör sig ut och in (eller upp och ner om man ligger ner) och andningen går som vågor genom kroppen, är en av de enklaste meditationerna, samtidigt som den är riktigt lugnande och rensar hjärnan väldigt bra efter en stressig dag.

Meditation Simon Schmitt unsplash

Meditation kan också vara att sitta och titta på havet! Bildkälla: unsplash.com (Simon Schmitt)

En annan av mina favoriter är tacksamhetsmeditation, där fokus helt enkelt ligger på saker/personer/situationer som du har i ditt liv som du är tacksam för, med syftet att få en att må bättre de dagar allt känns skit. Genom tacksamheten inser man att allt inte är nattsvart, är tanken.

Tacksamhetsmeditationen upptäckte jag via Kerri Verna, vars meditationer jag hittat jag via CodyApp, och som nog är dem jag använder mest om jag vill ha guidning. Kerris meditationer är ganska korta, och hon har en sådan lugn och behaglig röst, vilket för mig är jätteviktigt för att komma i rätt stämning och hitta lugn och fokus. Av någon anledning gillar jag också vägledning på engelska mer än på svenska, vet inte riktigt varför.

Nu när värsta snuvan släppt tänker jag att det är dags att komma igång och meditera mera igen. Mer regelbundet. För min egen och omgivningens skull. Det behöver ju som sagt inte vara så komplicerat. Det gäller bara att hitta en fokuspunkt som fungerar för en själv, och liksom rensar sinnet så att det där speciella lugnet infinner sig.

If the ocean can calm itself, so can you. We are both salt water mixed with air.

– meditation 

0

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    bureborn
    10 februari, 2016 at 23:03

    Kan inte hjälpas, men jag blev lite full i skratt när jag plötsligt såg framför mig en supersnuvig mediterare flåsande som ett ånglok på grund av nästäppa. 🙂
    Meditation borde nog stå på min ”testpilot-lista” för 2016. Har egentligen aldrig gett det en chans.

    • Reply
      Malin
      11 februari, 2016 at 10:58

      Hehe, ja, den rofyllda känslan skulle nog utebli… Testa vettja! Även om det nog inte är så många som ”fastnar” på första försöket.

  • Reply
    Att prova något nytt | Lite Längre
    5 mars, 2016 at 15:30

    […] så att jag ska ta mig de här ministrarna mer regelbundet. För tydligen behöver jag påminnas. Föresatsen jag hade för ett tag sedan har inte fungerat så […]

  • Leave a Reply