Övrigt

Semestersammanfattning

Årets semester var verkligen välbehövlig. Så här i efterhand så känns det som att jag skulle ha behövt minst två-tre veckor till, eller så borde jag nog ha sjukskrivit mig sista veckan/-orna innan semestern. Det tog ett bra tag innan livsandarna på riktigt började återvända, men nu, lagom till att vardagen återvänder, så känner jag mig som jag igen. Årets semestertema har varit återhämtning och det har det verkligen bjudits på också, även om det inte i alla stunder har känts så. Tänkte sammanfatta vad som får mig att få krafterna tillbaka.

Träning
När jag summerar har semestern innehållit i snitt drygt fem timmar träning per vecka. Det är hyfsat mycket för att vara mig och är en stor del i att ge mig energi. Jag har en plan för hur det ska fortsätta, men så här har det sett ut de senaste fyra veckorna:

  • 47,16km löpning (varav drygt 28 km den senaste veckan)
  • 89,31km cykling (varav knappt hälften MTB, resten på racern)
  • 66 min styrketräning (framförallt core-träning och knä-rehab)
  • 80km fjällvandring (framförallt återhämtning för själ och sinne)
  • 55 min Zumba (jiiiha!)

Sömn
Överlag 8,5-9 timmar per natt men vissa nätter mer (rekordet är 11 timmar!), vissa mindre (pga stökiga fjällstations- och vandrarhemsnätter). Gör verkligen susen och om jag ser till att ta mig själv hårt i örat varje kväll så är det nog faktiskt möjligt att även i jobbveckorna få ihop 7,5-8 timmar per natt

Mat!
Jag älskar att äta, och när jag är borta hos andra på mat så går jag ofta hungrig därifrån för jag törs inte äta dem ur huset. Särskilt om darlingen också är med, så får man hålla igen, för han är nästan ännu värre än jag… Mycket mat blir det alltså! Semestermaten har innehållit mycket grönt, egenplockade bär, fisk och kyckling och mindre av rött kött, snabbmat och processade livsmedel (förutom nu sista helgen då vi småbarnsanpassade lite och fick i oss en del korv och mamma Scans). Fortfarande inget godis (sedan årsskiftet) men en del ljuvliga hembakta skapelser som kladdkaka. Faktiskt (eller ja, det är ju vanligt för mig, men tycks inte vara det för andra) bara totalt två glas vin och massor med vatten!

Dagens middag: Stekt kyckling, halloumi och en sallad med ruccola, spenat, avocado, citron, tomat, gurka, mango och pumpafrön. Foto: M. Eklund

Upplevelser, intryck och tankar
Det har varit en del tankar att smälta. Fundera, bearbeta, drömma, göra planer. Det är fortfarande inte färdigt i huvudet på mig, men grova former börjar anas i fjärran och förändringens vindar kommer nog att dra in, även om jag tror att det nog kommer att ta sin tid.

Vi har hittat på avkopplande saker som hamnar på upplevelsekontot att tänka tillbaka på en gråmulen novemberdag. Fjällvandring (som förvisso var tidvis gråmulen men ändå…), tillsammans-löpning, familjehäng, nostalgiaftnar, fikaturer och trädgårdsupptäcksfärder.

Och så till sist: en massa frisk luft! Varje dag! Det är verkligen något jag måste försöka ge mig själv även framöver. Man märker en så markant skillnad nu när första jobbdagen avverkats och det suttits inne på rumpan en hel dag. En lunchpromenad till trots så skriker kroppen och framförallt huvudet efter mera luft. Utrensning och nystart på nåt sätt.

0

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply