Övrigt

Hemmastyrka 2.0

Slängde ihop ett nytt hemmastyrke-pass i förra veckan, men det var inte förrän nu jag kom mig för att faktiskt köra igenom det. Jag gillar inte att köra samma pass för många gånger i rad, dels eftersom jag blir uttråkad, men också för att jag tror att kroppen behöver variera sig och inte vänja sig för mycket vid samma övningar eller sekvenser.

Så här ser det ut i varje fall:

3 set av:
Bäckenlyft x15 (en av de bättre rehab-övningarna för min hamstring)
Höftlyft x12 per sida (liggandes på sida)
Sittande låg rodd med gummiband x15
Sittande hög rodd med gummiband x15
Axellyft med gummiband x10 per sida
Benspark x15 per ben (också bra för hamstring)
Benböj mot vägg med pilatesboll bakom ryggen x10

Tog totalt ca 20 min. Trodde det skulle ta längre men det kändes rätt lätt så jag skippade nästan helt att vila mellan seten. Jag har lite svårt att avgöra just nu hur hårda jag kan göra passen. Detta kändes rätt ”lagom”. Genomkörare men inte utmanande. Underhållning av muskler utan att bygga upp någon mjölksyra. Hade känts mesigt i en mer normal situation, det ska erkännas! Men kan ju lätt byggas ut med fler repetitioner eller set om man känner för det.

Avslutade med skön stretch av höftböjare, hamstring, insida lår och rumpa.

0

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Sofia - ett bättre du
    22 februari, 2013 at 10:59

    Låter som ett bra och skönt pass tycker jag med tanke på rådande omständigheter 🙂

  • Leave a Reply