Övrigt

Magträning som gravid

Magen har alltid varit en av mina stoltheter. Har länge kunnat planka länge utan större problem, haft en core som liksom är stenhård och stöttar mig i det mesta. Nu är det liksom ändring på det för tillfället, men jag vill ändå undvika att tappa alltför mycket av stabiliteten, om det går. Nu de senaste veckorna har magen börjat se rätt knasig ut (ungefär så här), så jag misstänker att magmuskelseparationen börjat göra sig påmind, även om inget ännu gör ont eller känns sådär jättesvagt. Därför har jag försökt leta alternativa övningar där jag ändå kan aktivera bålen och vissa magmuskler, men inte nöta på de raka bukmusklerna, och tänkte att jag samlar de jag hittat här, om det är så att det är fler som letar och känt sig lika vilsna som jag.

  • Ett lättare alternativ till plankan
  • Sittande övning för sneda magmuskler
  • Annan variant av sittande övning, samt midjenyp, benlyft
  • Kvarnen

Utöver detta försöker jag köra styrkeövningar för rygg/armar/axlar som också aktiverar coren, t ex genom att sitta på pilatesboll och göra övningar. Samt köra en hel del rygg i gymmaskin för att åtminstone hålla ryggen i form och balansera framvikten. Och köra en del hemmaövningar, ofta med gummiband, t ex

  • Sittande hög och låg rodd
  • Woodchopper
  • Bäckenlyft
  • Stålmannen

Fler tips någon?

0

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    bureborn
    28 januari, 2013 at 20:03

    Uh! den ser faktiskt rätt läskig ut – separationen.
    Har tyvärr inga tips att komma med. Själv var jag hopplöst otränad både före och efter min graviditet. Det var alla barnvagnspromenader som satt fart på träningslusten.

    • Reply
      blue_malin
      31 januari, 2013 at 19:19

      Tack och lov är den inte så stor som den översta bilden och om man testar så är den nästan obefintlig. Men jag KÄNNER ju att det liksom händer nåt udda och den strutar sig så bäst att undvika att förvärra 🙂

      Kul att barnvagnen väckte träningsnerven!

    Leave a Reply